„Frida” Barbary Mujicy

Fridę Barbary Mujicy przeczytałam już wiele tygodni temu – jednak ciągle coś ważniejszego stawało na przeszkodzie by podzielić się moimi wrażeniami po lekturze.

Po tę pozycję sięgnęłam odruchowo, zauważywszy okładkę, nie zwracając zupełnie uwagi ani na autorkę ani na informacje o książce tam zawarte. Frida! To wystarczyło.

Jednak lektura pierwszej strony przyniosła rozczarowanie – otóż okazało się, że nie mam przed sobą oczekiwanej, rzetelnej biografii artystki a jedynie historię o Fridzie Kahlo, będącą dziełem literackim opartym na motywach jej życia. Zawiedziona, miałam zamiar umieścić książkę na najwyższej półce by podarować ją w przyszłości komuś w prezencie. Finalnie tego nie zrobiłam – nie umiem odłożyć książki, którą zaczęłam czytać zanim jej nie skończę.

Pierwszoosobowa narracja, prowadzona z perspektywy Cristiny – młodszej siostry malarki, to retrospektywna opowieść, będąca pozornie autentycznymi wspomnieniami oraz analizą przeszłości i jej skomplikowanych, a często też trudnych, relacji z siostrą.

Powtórnie przeżywane dzieciństwo i młodość, przywoływane wydarzenia nacechowane osobistym i emocjonalnym stosunkiem narratorki, mimo że fikcyjne, budują wciągającą historię dwóch sióstr, które wiele łączyło i jednocześnie dzieliło. To z tej historii, będącej wyznaniem sekretów i skrywanej przez lata prawdy, wyłania się postać głównej bohaterki, widzianej oczami najbliższej osoby. Pomysł ten okazał się jednak trafionym.

Mimo, że autorka w nocie kończącej publikację, informuje wprost, że „większość przedstawionych wydarzeń i postaci zrodziła się w jej wyobraźni”, że jej dzieło jest fikcją literacką i nie należy odczytywać go dosłownie ani traktować jako biografię, obrana forma sprawia, iż opowiadana historia wydaje się być wiarygodna i autentyczna.

Wykreowana przez Mujicę opowieść nie jest jednak całkowicie nieprawdziwa. Jej ramy stanowią bowiem wydarzenia, które odnajdziemy na kartach historii Meksyku, biograficzne wątki z życia samej Fridy Kahlo, a także jej męża Diega Rivery. Powieść została osadzona w realiach społecznych, politycznych oraz kulturowych ówczesnego Meksyku dzięki czemu zyskuje klimat tamtych czasów.

Jej celem, jak sama przyznaje „nie było udokumentowanie życia Fridy Kahlo, ile uchwycenie istoty jej osobowości”. Czytając książkę zastanawiałam się na ile jest to możliwe w przypadku tak nieszablonowej osoby, o niezwykle złożonej naturze, wielu obliczach a nawet – zaryzykowałabym stwierdzenie, że o wielu – przeciwstawnych – osobowościach?

Jeśli wierzyć doniesieniom na temat życia ekscentrycznej artystki niewątpliwie można uznać ją za silną kobietę obdarzoną niezwykłym temperamentem, wrażliwą egoistkę, egocentryczkę przekraczającą wszelkie granice, nie liczącą się ani ze zdaniem ani z uczuciami innych, dążącą  do wyjątkowości i bycia w centrum zainteresowania. Na ile jednak te informacje są prawdziwie a na ile wykreowane przez samą Fridę, która obdarzona wyjątkową wyobraźnią tworzyła swój, własny, wyimaginowany świat, w który uciekała?

„Uchwycenie istoty osobowości” kogoś o nieposkromionej wyobraźni i bezwzględnie łamiącego wszelkie schematy i granice nie wydaje się być możliwe. Nie mniej jednak książka Barbary Mujicy niewątpliwie jest próbą dość udaną, z zaangażowaniem przybliżającą czytelnikowi tę barwną postać.

Pojawiające się w książce informacje na temat niezwykle charakterystycznych obrazów Fridy, domysły – ale nie przesadzone – na temat wydarzeń i osób, które mogły stać się dla niej inspiracją są atrakcyjnym wzbogaceniem tej pozycji, i mogą być interesujące dla tych, którzy chcą bliżej poznać jej twórczość.

Mimo początkowego zawodu, lektura okazała się być finalnie ciekawą, dobrze skonstruowaną i napisaną  opowieścią o kobiecie, która nie bała się żyć według swoich zasad.

Czekam z niecierpliwością na obejrzenie wystawy w Poznaniu: Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski Kontekst. – jadę już 23 listopada!

Frida. Barbara Mujica. Wydawnictwo Marginesy.

 

Olga

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *